Last van de zomertijd?

woman-gb86dd9412_640

Als je merkt dat je door het ingaan van de zomertijd uit balans bent, lees dan hier wat je kan doen.

Kleine klier met grote invloed

De pijnappelklier (epifyse) is een kleine klier die zich in het midden van je hersenen bevindt.  Ter hoogte van je ogen.
In spirituele betekenis wordt deze klier ook ‘het derde oog’ genoemd.
In biologische zin is deze klier onze biologische klok en zorgt daarmee voor een regelmatig dag-nacht ritme.  Via het licht dat door onze ogen naar binnenkomt wordt de pijnappelklier gestimuleerd om serotonine in melatonine om te zetten.

Melatonine is het slaaphormoon en wordt geactiveerd als het donkerder wordt. Zodra er daglicht (blauw licht) op ons netvlies valt wordt de aanmaak van melatonine geremd.

Naar buiten, het licht in!

Daarom is het goed om vooral in de ochtenduren voldoende daglicht te ‘tanken’.
Dit is goed voor de aanmaak van je 'happy hormoon' serotonine. Deze is weer de bouwstof en voorloper van het slaaphormoon melatonine.
Ook is een goede darmgezondheid essentieel voor voldoende aanmaak van serotonine.
Door veel daglicht te zien houd je je biologische klok en aanmaak van melatonine op peil.

woman-gb86dd9412_640

Dat betekent dan ook dat je ervoor moet zorgen dat er ’s avonds zo min mogelijk blauw licht op je netvlies terecht komt (denk aan GSM, TV, computer), omdat je dan graag slaperig wilt worden.
Je kunt dit voorkomen door een blauwlichtfilterbril te dragen in de avond of een nachtfilter op je apparaten aan te zetten. De meeste telefoons en computers maken hier tegenwoordig gebruik van.

Beter is nog om sowieso het aantal prikkels in de avond af te bouwen en zo min mogelijk informatie via TV of telefoon binnen te krijgen.

Voldoende daglicht zorgt voor een betere slaap

Als je last van de zomertijd hebt

We zijn als mensen ‘dagdieren’ en reageren met ons dagritme op licht en donker.
Zoals je net al gezien hebt speelt de pijnappelklier hier dus een grote rol in. Je kunt deze een handje helpen.

 

Dit kun je doen:
- zorg voor voldoende rust in de avond:
neem een lichte avondmaaltijd, geen cafeïne na 14.00, beperk prikkels in de avond. Probeer op tijd te gaan slapen, op regelmatige tijden.
- zorg voor een actieve ochtend met veel licht:
ga ’s ochtends buiten wandelen of sporten. Zet geen zonnebril op als het niet nodig is. Het is belangrijk dat er voldoende daglicht via je netvlies je ogen inkomt (wat niet betekent dat je in de zon moet gaan kijken. Dit even voor de zekerheid  😉)

Hoe start jij jouw dag?

Daarnaast speelt de start van je dag een niet te onderschatten rol in hoe jij je de rest van de dag voelt.

In deze video vertel ik je daar meer over.

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou met het oplossen van je lichamelijke  stress- en burn-outklachten.
Door middel van bloedonderzoek en voeding ga je van stress naar rust.
Je kunt terecht in mijn praktijk in Nieuwstadt of online via beeldbellen.

Volg Susan op Instagram

Hoe belastbaar ben jij?

Waar wil je meer van weten?

Laat een reactie achter