Zuivelvrij maakt blij

Untitled_Artwork 3

In Nederland drinken we relatief veel melk maar hebben we ook het hoogste aantal botbreuken. Waarom het een goed idee kan zijn je glas melk maar beter te laten staan, welke zuivelproducten je wèl kunt nemen en welke alternatieven er zijn kun je in dit artikel lezen.

Waarom liever geen melk drinken?
- Koemelk bevat veel lactose (melksuiker). Tussen ons eerste en derde levensjaar verminderd het enzym lactase, dat nodig is om de lactose te verteren, waardoor veel mensen na het drinken van melk last kunnen krijgen van buikpijn, benauwdheid, winderigheid, een opgezette buik en andere ongemakken.
- Melk zorgt voor slijmvorming in het lichaam, waardoor onder andere ademhalingsproblemen kunnen ontstaan.
- De in melk aanwezige vorm van calcium, calciumcarbonaat, neemt ons lichaam maar moeilijk op.
- Melk is erg verzurend voor je lichaam.
- Melk bevat in verhouding vele grotere hoeveelheden calcium dan magnesium. Om de balans te behouden onttrekt je lichaam magnesium vooral uit de botten.
- En tot slot zeker niet onbelangrijk: het dierenwelzijn. Koeien zijn levende melkfabrieken geworden en een groot deel staat bijna het hele jaar op stal. Melkkoeien zijn zo ver doorgefokt dat ze vele grotere hoeveelheden melk produceren dan wanneer ze onder natuurlijke omstandigheden hun kalfje zouden voeden.

Welke zuivelproducten dan wèl nemen?
Als je graag zuivel eet kies dan voor zure melkproducten in de biologische en volvette variant. Hiermee krijg je geen antibiotica binnen en wel de gezonde in vet oplosbare vitamines (A,D,E,K). Bij zure melkproducten, zoals yoghurt, kefir, kwark, hebben de melkzuurbacteriën al een deel van de lactose (melksuiker) omgezet in melkzuur en zijn deze producten daardoor lichter verteerbaar en beter opneembaar. Bovendien zijn de probiotica in zure melkproducten gezond voor je darmen, wat weer goed is voor je weerstand en je algehele welbevinden. Ook kun je biologische geitenmelk nemen, omdat het lichter verteerbaar is.
Neem deze zuivelproducten met mate, liefst niet dagelijks, en varieer.

Alternatieven voor zuivel
Eet dagelijks groene bladgroenten en eet regelmatig sesamzaadjes of tahini (sesampasta), noten, zaden en peulvruchten om in je calciumbehoefte te voorzien.
Voor sterke botten is het ook heel belangrijk om dagelijks voldoende (buiten) te bewegen en een paar keer per week aan krachttraining (ja, ook de vrouwen 🙂 ) te doen.
Neem in plaats van melk haver-, rijste-, amandel-, spelt-, hennep-, of kokosmelk (kokosmelk aanlengen met water). Wissel ook hierin af.
Beperk het gebruik van sojamelk zo veel mogelijk. Sojamelk en producten op basis van sojamelk, zoals sojayoghurt en sojaroom, zijn erg verzurend voor je lichaam en bevatten grote hoeveelheden fytinezuur (dat mineralen bindt) en fyto-oestrogenen die een hormoonverstorende werking kunnen hebben.

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Je kunt je lichamelijke en geestelijke gezondheid enorm verbeteren door het beperken van gluten en zuivel in je voedingspatroon. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” vertel ik je alles hierover. 

Masterclass Reken af met stress

Masterclass "Reken af met je stress"

Zijn jouw dagen één ratrace en loop je al te lang op je tandvlees? Slaap je slecht en pieker je je suf?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou met het oplossen van je lichamelijke  stress- en
burn-outklachten.
Dit kan in mijn praktijk in Nieuwstadt of online.

Volg Susan

Hoe belastbaar ben jij?

Laat een reactie achter