Grenzen aangeven

grenzen

Door je grenzen op tijd aan te geven kun je overprikkeling en het risico op een burnout voorkomen.

Maar ja, het stellen van grenzen is vaak lastig.
Want hoe doe je dat nu?
En hoe voel je dat je erover heen gaat?
Laat jij het toe dat anderen er overheen gaan?
Lees hier hoe je beter je grenzen kunt gaan aangeven.

Vage grenzen = energielek

Veel stressklachten ontstaan doordat je je grenzen niet duidelijk genoeg of niet op tijd aangeeft.
Vaak ga je er zelf jarenlang overheen.
Of je laat anderen er telkens overheen gaan.
Of beide…

 

Elke keer dat jij jezelf, of iemand anders, over jouw grenzen laat gaan, is dat een stukje zelf-sabotage.
Want je doet dan dingen die jou niet gelukkig maken.
Dit is een energie lek en dat geeft stress.

 

Want door "ja" te zeggen tegen dingen die je eigenlijk niet wilt, zeg je in feite "nee" tegen jezelf...

Waarom grenzen aangeven lastig kan zijn

Je bent misschien opgevoed met de "niet lullen, maar poetsen" uitspraak. Gewoon op de tanden bijten en door.
Of je bent bang voor afwijzing: dat een ander je niet meer leuk vindt als je eens iets niet doet.
Of je bent een pleaser en wilt het altijd iedereen naar de zin maken.

Hiermee ga je voorbij aan je eigen behoeften en ligt een burn-out op de loer...
Het stellen van grenzen gaat jou helpen om dichter bij je eigen behoeftes te blijven en zo meer rust te ervaren.

Als je namelijk zegt “ik wil mijn grenzen leren aangeven”, dan zeg je eigenlijk: “ik wil liever voor mijzelf zijn”.

Dat is de diepere laag die eronder ligt.
Dit heeft te maken met eigenwaarde en een stukje zelfrespect.
Met goed voor jezelf zorgen.

Het aangeven van grenzen is een stukje zelfzorg

Nee_zeggen

Grenzen voor meer energie en zelfzorg

En zelfzorg is iets wat er vaak bij inschiet in je drukke bestaan.
Want alles en iedereen gaat voor: je werk, je partner, je kinderen, het gezin.
Misschien ben je ook mantelzorger voor je ouders.
Pauzes sla je over, je eet achter je laptop of in de auto en gezond eten en koken vind je maar gedoe. Daar heb je echt geen tijd voor.

Maar je kunt pas goed voor je dierbaren en anderen zorgen als je goed voor jezelf zorgt.
In het Engels zeggen ze zo mooi: "you can’t pour from an empty cup” wat letterlijk betekent: uit een leeg kopje kun je niets schenken.

Met andere woorden: als je zelf laag in je energie zit, heb je weinig energie en ruimte over om anderen aandacht en liefde te geven.


Dus met dit bericht wil ik je graag uitnodigen om eerst bij jezelf te beginnen.
En nee, dat is niet egoïstisch.
Maar een stukje zelfbehoud en zelfliefde, zodat je daarna jouw energie en liefde door kunt geven aan anderen. 😊

Hoe geef je nu je grenzen aan?

Het lastige is dat je ze vaak pas voelt als je er al overheen gegaan bent. Dus in het begin vergt het wat oefening.

 

Een paar tips hierbij:
- Als iemand je iets vraagt: voel dan of het je energie gaat geven of kosten.
- Vergelijk jezelf niet met anderen. Iemands grenzen zijn heel persoonlijk.
- Luister regelmatig naar wat je lichaam je te vertellen heeft. Dat doe je zo.

 

Vind je het fijn als ik eens meekijk wat jij in jouw situatie nodig hebt voor meer rust en ontspanning?

Reageren op deze tip? Dat kan hier

slaap-stress

Klaar met jouw opgejaagde gevoel?
In 6 stappen naar innerlijke rust

Dit programma is speciaal voor hardwerkende vrouwen.
Het helpt je om binnen 6 weken van jouw opgejaagde gevoel af te komen, als je elke week 2 keer een kwartier hiervoor vrij maakt. Door bewust deze tijd in te plannen en de ermee aan de slag te gaan, ga je van weten naar doen. En dat geeft resultaat.

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.

Ik werk als orthomoleculair therapeut en help jou van een opgejaagd gevoel naar rust, door met bloedonderzoek de oorzaak van jouw stressklachten in kaart te brengen. Zo weet je precies wat prioriteit heeft om innerlijke rust te krijgen.

Ik werk in mijn praktijk Fit by Nature in midden Limburg, maar ook online.

Volg Susan op Instagram

Waar wil je meer van weten?

Laat een reactie achter