Schreeuwt jouw lichaam naar je?

Untitled_Artwork 3

Luister jij naar het fluisteren van je lichaam?
Of wacht je tot het naar je schreeuwt?

Je lichaam vertelt je voortdurend wat het wel en niet wil. En wat het nodig heeft.
Maar de kunst is om ernaar te luisteren 😌

Loop je al op je tandvlees?

Vaak voel je wel dat het niet zo lekker loopt, maar denk je “Ach, ik bikkel nog wel even door”. Terwijl je al maanden op je tandvlees loopt. Dan zit je al in de gevarenzone naar een burn-out…

Wat doe je als op het dashboard van je auto een rood lampje gaat branden?
Grote kans dat je direct de garage belt om ernaar te laten kijken. Toch?

Stress signalen

Je lichaam geeft je heel vaak signalen in de vorm van rode lampjes, zoals:
– innerlijke onrust
– slapeloosheid
– nek- en schouderklachten
– overprikkeld voelen
– weinig energie
– moe wakker worden
– niet willen sporten
– maag- en darmklachten

Om nog maar een aantal te noemen.

Maar vaak negeer je deze lampjes of plak je er een stickertje overheen met troosteten, urenlang TV kijken, alcohol, sigaretten of supplementen waarvan je niet eens weet of je ze nodig hebt.

Je lichaam is je transportmiddel dat je door het leven voert en net als je auto regelmatig onderhoud nodig heeft.

Negeren = ellende

Het structureel maandenlang negeren van de stress signalen die je lichaam je geeft, kan uitmonden in een fikse burn-out.
Mijn eigen burn-out is alweer heel wat jaren geleden, maar mijn herstel was pittig en lang. Omdat ik nog niet de kennis had die ik nu heb. Het had bij mij niet zo lang hoeven te duren.

Ben dit voor. Ploeter niet door totdat je omvalt!
De weg naar herstel is namelijk zo veel lastiger en langer van een burn-out, dan wanneer je op tijd ingrijpt en je stress nu aanpakt.

Een mooi middel hierbij is onderstaande incheckoefening.
Doe deze 2 of 3 keer per dag.
Zo leer je beter te luisteren naar je lichaam en te voelen wat je écht nodig hebt.

Langdurige stress is dus een staat van constante, laaggradige ontsteking

Incheck oefening

Ga rustig zitten. Met je voeten plat op de grond.
Adem een paar keer diep in en uit.

  • Sluit je ogen en laat je gedachten langs komen. Zonder oordeel.
  • Laat je gevoelens langs komen. Zonder oordeel. Het is wat het is.
  • Na een minuut of twee vraag je aan jezelf wat je nodig hebt.
  • Check voor jezelf of dit in de categorie “écht nodig” zit of in de categorie “stickertje plakken / uitvlucht / troost”.
  • Als je dit voor jezelf helder hebt, geef jezelf dan wat je nodig hebt.
  • Zie het als een cadeautje aan jezelf 😊

Wat goed bij deze oefening helpt is een wekker te zetten op je telefoon.
Eentje om je 2 – 3 keer per dag eraan te herinneren de oefening te doen.
En eentje om zeker 2 minuten stil, met jezelf, te zitten. Als je veel stress ervaart kan dit vooral in het begin een uitdaging zijn. Voel je onrust in je lichaam bij het doen van deze oefening, dan weet je dat hij hard nodig is!

Ik wens je veel succes en mooie inzichten met inchecken.

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Kun je hulp gebruiken bij het verminderen van je stress? Kijk dan eens of de masterclass “Reken af met stress- en burn-out klachten” iets voor je is.

Masterclass Reken af met stress

Masterclass Reken af met stress

Klaar met jouw stressklachten?
Loop je al te lang op je tenen?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Susan Gerl

Susan Gerl

Over de auteur van dit artikel: Susan is werkzaam als orthomoleculair stresstherapeut en het gezicht achter Fit by Nature.
Susan helpt zowel in haar praktijk als online bij het lichamelijke aspect van stress- en burn-outklachten.

Volg Susan

Heb ik een burn-out?

Eet_jezelf_energiek_en_gezond_Fit_by_Nature_poster

Nieuw vanaf 24 januari

Online cursus "Eet jezelf energiek en gezond!"

Laat een reactie achter