Moe en toch hyper?

Untitled_Artwork 3

Kijk eens of jij jezelf hierin herkent:
Voor de buitenwereld lijk je actief, betrokken en enthousiast. Maar diep van binnen voel je je doodmoe, overprikkeld en bungel je misschien al op het randje van een burn-out.

Herkenbaar?
Dit wordt in het Engels t’wired genoemd.

T’wired = tired & wired

Dit betekent dat je lichaam en geest op hetzelfde moment in twee verschillende richtingen getrokken worden.
Je natuurlijke slaap-waak ritme is overhoop gehaald. Hierdoor kom je in een staat van overmatige waakzaamheid, waardoor je niet meer goed afschakelen kunt.
Er komt een verschuiving in je hormonen, waardoor je nachtrust niet meer herstellend werkt en je al moe wakker wordt.
Welkom vicieuze stress-cirkel!

Altijd druk, druk, druk?

Helaas is het nog steeds hip om “druk, druk, druk” te zijn en misschien ontleen je wel je identiteit hieraan: “Kijk eens wat ik allemaal presteer en gedaan krijg op een dag”. (Geeft zichzelf een schouderklopje ;-))

Maar dat je hiermee constant je reserves leeg trekt en stiekem op je tandvlees loopt besluit je te negeren. Je steekt je kop in het zand, totdat je op een dag huilend op de bank zit met een fikse burn-out.

Doorbreek de cirkel!

Graag geef ik je een paar tips om deze stress-cirkel te doorbreken:

  1. Let op het licht dat je, vooral in de winter, “binnen” krijgt
    Blauw licht is een teken voor ons lichaam om wakker en alert te zijn.
    Dus ga voor de middag naar buiten en tank daglicht!
    Dit stimuleert je “happy hormoon” serotonine.Ook is serotonine de bouwstof van je slaaphormoon melatonine.
    Beperk dus in de avond blauw licht van al je schermen: laptop, tv, gsm.
    Dit houdt ons namelijk wakker en alert. Los van de prikkels die je ook nog eens tot je neemt met wat je leest en kijkt.

    Blauw licht overdag = meer serotonine = happy en beter slapen
    Gedimd licht in de avond stimuleert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.
    Dit werkt dus alleen als je overdag genoeg daglicht hebt gezien en een uur of twee voordat je gaat slapen en blauwe licht vermijdt.

    Ook is het belangrijk dat er geen ontstekingen in je darmen zitten. Want die verbruiken weer de bouwstof voor serotonine.

    Wil je hier meer over weten? Bekijk dan het on demand webinar "Minder Stress met gezonde darmen" over.

  2. Maak gebruik van het helende aspect van de natuur. Buiten in het bos zijn verlaagt direct je stresshormoon cortisol en versterkt je immuunsysteem.
  3. Kom tot rust door vaker eens helemaal niets te doen.
    Check eens in bij jezelf om na te gaan hoe je je voelt. Wat heb je nodig?
    Ga eens rustig zitten en let alleen op je adem.
    Of kijk naar buiten naar de bewegende blaadjes of de vogeltjes die door je tuin hupsen.

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Loop jij risico op een burn-out ?

Doe dan de test!

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Je kunt je lichamelijke en geestelijke gezondheid enorm verbeteren door het beperken van gluten en zuivel in je voedingspatroon. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” vertel ik je alles hierover. 

Masterclass Reken af met stress

Masterclass "Reken af met je stress"

Zijn jouw dagen één ratrace en loop je al te lang op je tandvlees? Slaap je slecht en pieker je je suf?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou met het oplossen van je lichamelijke  stress- en
burn-outklachten.
Dit kan in mijn praktijk in Nieuwstadt of online.

Volg Susan

Hoe belastbaar ben jij?

Laat een reactie achter