Moe en toch hyper?

Untitled_Artwork 3

Kijk eens of jij jezelf hierin herkent:
Voor de buitenwereld lijk je actief, betrokken en enthousiast. Maar diep van binnen voel je je doodmoe, overprikkeld en bungel je misschien al op het randje van een burn-out.

Herkenbaar?
Dit wordt in het Engels t’wired genoemd.

T’wired = tired & wired

Dit betekent dat je lichaam en geest op hetzelfde moment in twee verschillende richtingen getrokken worden.
Je natuurlijke slaap-waak ritme is overhoop gehaald. Hierdoor kom je in een staat van overmatige waakzaamheid, waardoor je niet meer goed afschakelen kunt.
Er komt een verschuiving in je hormonen, waardoor je nachtrust niet meer herstellend werkt en je al moe wakker wordt.
Welkom vicieuze stress-cirkel!

Altijd druk, druk, druk?

Helaas is het nog steeds hip om “druk, druk, druk” te zijn en misschien ontleen je wel je identiteit hieraan: “Kijk eens wat ik allemaal presteer en gedaan krijg op een dag”. (Geeft zichzelf een schouderklopje ;-))

Maar dat je hiermee constant je reserves leeg trekt en stiekem op je tandvlees loopt besluit je te negeren. Je steekt je kop in het zand, totdat je op een dag huilend op de bank zit met een fikse burn-out.

Doorbreek de cirkel!

Graag geef ik je een paar tips om deze stress-cirkel te doorbreken:

  1. Let op het licht dat je, vooral in de winter, “binnen” krijgt
    Blauw licht is een teken voor ons lichaam om wakker en alert te zijn.
    Dus ga voor de middag naar buiten en tank daglicht!
    Dit stimuleert je “happy hormoon” serotonine.Ook is serotonine de bouwstof van je slaaphormoon melatonine.
    Beperk dus in de avond blauw licht van al je schermen: laptop, tv, gsm.
    Dit houdt ons namelijk wakker en alert. Los van de prikkels die je ook nog eens tot je neemt met wat je leest en kijkt.

    Blauw licht overdag = meer serotonine = happy en beter slapen
    Gedimd licht in de avond stimuleert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.
    Dit werkt dus alleen als je overdag genoeg daglicht hebt gezien en een uur of twee voordat je gaat slapen en blauwe licht vermijdt.

    Ook is het belangrijk dat er geen ontstekingen in je darmen zitten. Want die verbruiken weer de bouwstof voor serotonine. Hier geef ik op 9 december de online workshop "Minder Stress met gezonde darmen" over.

  2. Maak gebruik van het helende aspect van de natuur. Buiten in het bos zijn verlaagt direct je stresshormoon cortisol en versterkt je immuunsysteem.
  3. Kom tot rust door vaker eens helemaal niets te doen.
    Check eens in bij jezelf om na te gaan hoe je je voelt. Wat heb je nodig?
    Ga eens rustig zitten en let alleen op je adem.
    Of kijk naar buiten naar de bewegende blaadjes of de vogeltjes die door je tuin hupsen.

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Loop jij risico op een burn-out ?

Doe dan de test!

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Je kunt je lichamelijke en geestelijke gezondheid enorm verbeteren door het beperken van gluten en zuivel in je voedingspatroon. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” vertel ik je alles hierover. 

Masterclass Reken af met stress

Masterclass Reken af met stress

Klaar met jouw stressklachten?
Loop je al te lang op je tenen?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? En de oorzaak van je klachten aangepakt hebben, zodat jij weer minder stress en meer energie hebt? Dat kan!

Susan Gerl

Susan Gerl

Over de auteur van dit artikel: Susan is werkzaam als orthomoleculair stresstherapeut en het gezicht achter Fit by Nature.
Susan helpt zowel in haar praktijk als online bij het lichamelijke aspect van stress- en burn-outklachten.

Volg Susan

Heb ik een burn-out?

Eet_jezelf_energiek_en_gezond_Fit_by_Nature_poster

Nieuw vanaf 24 januari

Online cursus "Eet jezelf energiek en gezond!"

Laat een reactie achter