Stress is ontsteking

stress-ontsteking

Stress kan goed zijn.
Ontstekingen kunnen goed zijn.
Als ze maar allebei niet te lang duren.

Kortdurende stress en kortdurende ontstekingsreacties heb je nodig om actief te zijn en te overleven.
Maar duurt een stressreactie te lang, dan kunnen er als gevolg ongewenste ontstekingen in je lichaam ontstaan.

In dit artikel vertel ik je hoe dit zit.

Het lange termijn stresshormoon cortisol

De problemen voor je lijf ontstaan als je in een stresssituatie blijft zitten die niet afgerond wordt. Denk aan een baan of relatie die niet (meer) bij je past, drukke pubers, mantelzorgen, ziekte, werkeloosheid, verhuizen of verbouwen.
Maar ook een te hoge blootstelling aan gifstoffen, medicatie of een laag zelfbeeld zijn langdurige stress voor je lichaam.

In dit soort situaties blijft je stresshormoon cortisol hoog. En dat is onwenselijk. Ons lichaam is hier niet voor gemaakt.
Als je cortisol langdurig te hoog blijft - en dat kan jaren het geval zijn - dan komt er een punt dat je cellen niet meer goed op de hoge cortisol spiegel reageren en hier "doof" voor worden.
Als dit te lang aanhoudt ontstaat er een algehele hormonale verstoring en zal je lichaam niet meer genoeg cortisol aanmaken: hallo burn-out...

Cortisol speelt een rol in het remmen van het immuunsysteem in de ontstekingsactiviteit. Verstoorde cortisolspiegels zorgen ervoor dat deze activiteit ook niet meer goed verloopt. Na verloop van tijd ontstaan er dan in het lichaam laaggradige ontstekingen. Een soort brandhaarden. Hier voel je vaak niets van, maar ze uiten zich wel in vermoeidheid, pijn in spieren en gewrichten, wazig in het hoofd zijn, versnelde veroudering, moeite met afvallen en constante trek in zoet.

Laag-gradige ontstekingen voel je vaak niet als pijn. Maar ze zorgen wel voor vermoeidheid of "watten" in het hoofd.

Wat kun je zelf doen?

- eet regelmatig vis. 2 - 3 keer per week, waarvan minimaal 1 keer vette vis, zoals makreel, zalm, forel, haring. Hierin zitten ontstekingsremmende omega 3 vetzuren.
- beweeg voldoende: minimaal 30 minuten per dag. Het liefst buiten.
- vermijd zo veel mogelijk toxische stoffen. Denk aan geurkaarsen of geurverfrissers in huis, deodorant, haarlak, cosmetica. Rook niet.
- laat je controleren op voedselovergevoeligheden. Dit kan met een EMBtest. Voedselovergevoeligheden houden laaggradige ontstekingen in de hand, omdat deze constant het immuunsysteem triggeren. Als je weet welke voeding dit voor jou is, dan krijg je meer rust in je systeem.
- controleer je vitamine D spiegel. Vooral nu in de winter heel belangrijk. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij het reguleren van het immuunsysteem. Vanuit de orthomoleculaire therapie is een spiegel vanaf 80 nmol/l wenselijk.
- eet zo gezond mogelijk. Dit betekent voeding met een hoge voedingswaarde. Die je niet alleen maar vult, maar ook écht voedt.
- en natuurlijk als belangrijkste: stress beperken! Breng voor jezelf in kaart waar jouw grootste stressor zit en kijk of je hier iets aan kunt veranderen.

Ik gebruik altijd het volgende voorbeeld: je kunt wel supplementen gaan nemen en allerlei interventies doen. Maar het niet aanpakken van je stress is hetzelfde als onder de douche blijven staan en jezelf proberen af te drogen.
Dat zal niet werken...

Ben je klaar met jouw stress?

Laat je dan eens testen. Meten = weten!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou met het oplossen van je lichamelijke  stress- en burn-outklachten.
Door middel van bloedonderzoek en voeding ga je van stress naar rust.
Je kunt terecht in mijn praktijk in Nieuwstadt of online via beeldbellen.

Volg Susan op Instagram

Hoe belastbaar ben jij?

Waar wil je meer van weten?

Laat een reactie achter