Eet dit bij angst en stress

Untitled_Artwork 3

De uitbraak van het corona virus heeft ons allen de afgelopen weken hard getroffen. Van angst en onzekerheid over het werk tot ziekte en verlies van dierbaren. Dit heeft een directe weerslag op je gezondheid en immuunsysteem. Mocht de huidige situatie, waar we nu met zijn allen in zitten, bij jou voor angstgevoelens zorgen, dan kun je naast lachen, liefde en ontspanning, ook met voeding eraan bijdragen dat je je angst de baas wordt.

Maak je darmbewoners blij met resistent zetmeel
Resistent zetmeel is een type zetmeel dat in de categorie van voedingsvezels valt. Voedingsvezels leveren geen voedingsstoffen aan het lichaam en kunnen niet verteerd worden in de dunne darm. Wel spelen ze een belangrijke rol in de dikke darm, omdat ze een belangrijke voedingsbron voor de goede darmbacteriën zijn.

Bij de omzetting (fermentatie) van resistent zetmeel ontstaan onder andere korte keten vetzuren (KKV).
KKV dragen bij aan een goed functioneren van de darm en onderhouden het darmslijmvlies. Een intact darmslijmvlies is erg belangrijk voor je immuniteit en speelt een belangrijke rol bij voedselovergevoeligheden.

Ook zorgt de productie van KKV voor een lagere pH waarde in je darmen, wat gunstig is voor de groei van goede bacteriën.

Zoals al gezegd levert resistent zetmeel geen energie aan het lichaam, dus deze voedingsvezels worden niet omgezet in glucose, maar wel in het korte ketenvetzuur butyraat, ook bekend als boterzuur. Boterzuur stimuleert o.a. de groei en hechting van diverse goede darmbacteriën zoals bacteroïden, lactobacillen en bifidobacteriën.
Je kunt de opname van boterzuur verhogen door seleniumrijke voeding te eten, zoals (para)noten, eieren (dooier), vis, zilvervliesrijst.

Resistent zetmeel komt van nature voor in onrijpe bananen, granen, zaden en peulvruchten. Maar ook in gekookte en daarna afgekoelde rijst, pasta en (zoete) aardappels. Het is heel belangrijk dat je het product na het koken af laat koelen, want hierdoor wordt een deel van het zetmeel omgezet naar resistent zetmeel. Met name zoete aardappels zijn een goede bron van resistent zetmeel.

Klik hier voor een recept van een (zoete) aardappel salade.

Wat maakt resistent zetmeel nu zo waardevol voor onze darmen, immuunsysteem en (psychische) gezondheid?
Resistent zetmeel verhoogt de diversiteit van goede bacteriën in je darmen. Hierdoor kunnen voedingsstoffen beter opgenomen worden en wordt je immuunsysteem versterkt, aangezien ruim 80% van je immuunsysteem zich in de darmen bevindt.
De darmen hebben bovendien een nauw verband met de hersenen. Dit wordt ook wel de hersen-darm-as genoemd.
Er vindt continu signaaloverdracht plaats tussen de darmen en de hersenen en andersom.

Een goede en gezonde darmflora is dan ook erg belangrijk voor je gemoedstoestand.
Bijna alle serotonine (je “happy”-hormoon) wordt in de darmen aangemaakt. Helaas kan de serotonine aanmaak verstoord worden door ontstekingen en/of een verstoorde darmflora. Dus je ziet hoe belangrijk een goede darmgezondheid is!

Als je dit interessant vond en meer wilt weten over gezonde voeding, dan kan ik je van harte mijn online cursus "Eet jezelf energiek en gezond" aanraden.
Hier vind je meer informatie en kun je je aanmelden.

 

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Als je stress- of burn-outklachten hebt is het verstandig om een tijdje gluten en zuivel uit je voeding te beperken. Zo krijgen jouw lichaam en stress systeem weer de ruimte om te herstellen. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” ontdek je alles hierover. 

Masterclass Reken af met stress

Masterclass "Reken af met je stress"

Zijn jouw dagen één ratrace en loop je al te lang op je tandvlees? Slaap je slecht en pieker je je suf?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Met voeding en bloedonderzoek ga je van stress naar rust.
Want meten is weten. Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou van stress naar rust met voeding en bloedonderzoek. Meten is weten.
Je kunt terecht in mijn praktijk in Nieuwstadt of online via beeldbellen.

Volg Susan op Instagram

Hoe groot is jouw risico op een burn-out?

Online cursus - Eet jezelf energiek en gezond

Je kunt je nog aanmelden tot en met 30 januari.
Klik op de foto:

Waar wil je meer van weten?

Laat een reactie achter