Dit is je Boeddha hormoon

Untitled_Artwork 3

GABA is een lichaamseigen stof die voor rust en kalmte zorgt.
Technisch gezien is het geen hormoon, maar een neurotransmitter (boodschapperstof).
GABA heeft een remmende werking op je zenuwstelsel. Dat is fijn als je veel stress ervaart.
Helaas komt een GABA tekort vaak voor. Dit komt omdat voor de opbouw ervan veel zogenoemde co-factoren nodig zijn. Vooral magnesium is erg belangrijk. En laat magnesium nu een mineraal zijn dat je uitplast als er veel stress is.

Waar zit het in?

GABA komt ook in voeding voor. GABA zit o.a. in groene (blad) groenten, denk aan spinazie, andijvie, rucola, boerenkool. En ook in soja en tuinbonen, noten, zaden, tomaten en eieren.

Ook bevatten bepaalde geneeskrachtige planten GABA. Denk aan valeriaan, citroenmelisse en passiebloem. Vandaar dat deze vaak in rustgevende thee verwerkt zijn.

Als je volwaardige voeding binnenkrijgt, gezonde darmen hebt en weinig stress, dan is er niet zo veel aan de hand.

Hoe ontstaat een tekort?

Maar stress en een verstoorde darmflora – deze gaan hand in hand – kunnen voor een GABA tekort zorgen. Hierdoor zal het veel moeilijker zijn om te kunnen ontspannen.

Ook kun je last hebben van:
– slapeloosheid
– innerlijke onrust
– kort lontje
– piekeren
– overgevoelig voor licht, geluid, prikkels, mensen om je heen.

Als er dus darmklachten zijn dan kun je een chronisch GABA tekort krijgen. Dit komt onder andere omdat GABA dan niet voldoende aangemaakt kan worden door de bacteriën in de darmen.
Vandaar dat je slaap verstoord kan zijn als er darmklachten zijn. Een verstoorde slaap heeft overigens meer oorzaken dan alleen een GABA tekort.

Een tekort oplossen

Om dit tekort te herstellen is het belangrijk om de benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen, meer rust in je leven te brengen en de disbalans in de darm aan te pakken. Die eerste twee kun je prima zelf. Bij die laatste sta ik graag voor je klaar om je te ondersteunen.

Denk ook aan ritmische bewegingen om je GABA te verhogen, zoals dansen en yoga. Ook meditatie, massages, knuffelen en lachen verhogen je GABA.

Er bestaan ook GABA supplementen. Maar die innemen zonder bovenstaande zaken aan te pakken is symptoombestrijding. Daarmee los je niet de oorzaak op. Je plakt slechts een pleistertje over de klacht heen. En ik houd niet van pleistertjes plakken 😉 Bovendien werken GABA supplementen niet bij iedereen even goed. Dat heeft ook weer met de toestand van je darmen te maken.

Darmverstoringen kun je meten met een ontlastingsonderzoek of energetisch met een EMBtest.
Ook een eventueel GABA tekort kun je meten met de EMBtest.
Laat me weten als je hier interesse in hebt en meer informatie over wilt ontvangen.

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Meer weten over gezonde darmen?

Je darmgezondheid is de basis van alles. Hoe stressbestendig je bent, hoe je humeur is, hoe sterk je immuunsysteem is, of je last van allergieën of “watten in het hoofd” hebt en ga zo maar door.

De basisprincipes van een goede darmgezondheid en algehele spijsvertering bespreek ik uitgebreid in de online workshop “Minder stress met gezonde darmen

Je kunt je hier aanmelden en tot en met 22 december de terugkijklink bekijken.

Wil jij graag minder stress?
Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Je kunt je lichamelijke en geestelijke gezondheid enorm verbeteren door het beperken van gluten en zuivel in je voedingspatroon. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” vertel ik je alles hierover. 

Masterclass Reken af met stress

Masterclass Reken af met stress

Klaar met jouw stressklachten?
Loop je al te lang op je tenen?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? En de oorzaak van je klachten aangepakt hebben, zodat jij weer minder stress en meer energie hebt? Dat kan!

Susan Gerl

Susan Gerl

Over de auteur van dit artikel: Susan is werkzaam als orthomoleculair stresstherapeut en het gezicht achter Fit by Nature.
Susan helpt zowel in haar praktijk als online bij het lichamelijke aspect van stress- en burn-outklachten.

Volg Susan

Heb ik een burn-out?

Eet_jezelf_energiek_en_gezond_Fit_by_Nature_poster

Nieuw vanaf 24 januari

Online cursus "Eet jezelf energiek en gezond!"

Laat een reactie achter