Dik door stress

Untitled_Artwork 3

Sommige mensen vallen af door stress. Dit gebeurt meestal bij kortdurende stress situaties. In acute stresssituaties wordt je eetlust onderdrukt en wil je vaak niets eten.
Houdt de stress echter over langere tijd aan, dan kun je in gewicht toenemen (1): hallo zwembandje!

Chronische stress = hoog cortisol

Als je langdurig onder stress staat dan maken de bijnieren constant het stresshormoon cortisol aan. Cortisol zorgt ervoor dat er suikers in je systeem vrij gemaakt worden. Want jij moet immers kunnen vechten of vluchten.
En weet je, ons lichaam is heel primitief op dit gebied: het maakt geen verschil tussen een leeuw die je achterna zit of een paar pubers in huis die voor stress zorgen. Of een deadline op je werk die gehaald moet worden.
Maar het probleem is dat die suikers niet verbruikt worden als jij zittend achter je laptop aan het (thuis)werken bent.
Als je lichaam de vrijgemaakte suikers niet verbrandt, worden deze opgeslagen als vet. En in het geval van langdurige stress als buikvet. Dus ben je ogenschijnlijk slank, maar heb je wel een zwembandje, dan weet je dat je stressniveau – bewust of onbewust – te hoog is.

Na een piek een dip

Wat verder gebeurt is dat je na een suikerpiek een suikerdip krijgt. Je kunt dit merken als je bijvoorbeeld begint te gapen of te trillen tussen maaltijden.
Hoe dieper de suikerdip, hoe sneller jouw lichaam die verloren energie weer wil aanvullen. En hoe eerder je naar voeding grijpt die je liever niet wilt (en die weer dik maakt): snelle koolhydraten! Want die geven lekker snel energie.

Vrijgemaakte suikers door stress worden opgeslagen als vet als jij niet beweegt

Slaaptekort = energiegebrek

Als je door stress slecht slaapt ontstaan een paar problemen:
- enerzijds komt er een verschuiving in je honger en verzadigingshormonen (2). Slaaptekort is voor het lichaam energiegebrek. Je hongerhormoon neemt daardoor toe, waardoor je ook weer meer en energie- en suikerrijke voeding gaat eten.
- je hebt meer uren in een dag waarin je actief bent en zult dan vaak ook vaker en daardoor meer eten op een dag.

Door stress wil je gemaksvoedsel

Als je langdurige stress hebt, dan heb je vaak geen zin of puf om nog uitgebreid een gezonde maaltijd klaar te maken. Vaak kies je dan voor vet- en suikerrijke snacks. Je schuift snel een pizza in de oven, neemt een reep chocola of grijpt naar een zak chips.


Hoe je hier vanaf kunt komen ontdek je in de cursus “Eet jezelf energiek en gezond” die vanaf 24 januari van start gaat.

Minder bewegen door laaggradige ontstekingen

Als je het druk hebt en veel zittend werk doet, dan schiet het bewegen er ook vaak bij in.
Bovendien is er bij langdurige stress vrijwel altijd sprake van laaggradige ontstekingen in het systeem (3). Deze kosten je lichaam veel energie. Deze energie gaat toe naar het oplossen van deze ontstekingen. Hierdoor heb je simpelweg geen puf om te bewegen. Dat is logisch, want je lichaam verdeelt de energie altijd zo efficiënt mogelijk en het oplossen van ontstekingen gaat voor.
Je bent dus niet lui, maar te gestresst.

Doorbreek de stresscirkel!

Beweeg meer
30-60 minuten per dag. Het liefst buiten. Het liefst aaneengesloten, maar 3 x 10 of 20 minuten is ook prima.
Dat is altijd beter dan niet bewegen.

Vochtinname
Zorg dat je voldoende drinkt op een dag. Water en kruidenthee zijn in tijden van stress het beste. Cafeïne uit koffie, zwarte thee en cola zijn funest bij stress. Want cafeïne stimuleert je bijnieren tot de afgifte van meer stresshormonen. En dat is het laatste wat je nu wilt.

Voeding
Haal de dingen die je niet wilt eten simpelweg niet in huis.
Neem ½ avocado of een handje ongebrande en ongezouten noten als je trek hebt.
Zet een kommetje wortels of radijsjes binnen handbereik als je graag iets “krakends” wilt eten.
Neem een stuk fruit bij trek in zoete dingen.

Gun jezelf rust voordat je gaat eten. Ze zeggen in het Engels niet voor niets “rest and digest”. Eet dus niet voor de TV of achter de laptop. Maar ga er rustig voor zitten. Adem een paar keer diep in en uit en kijk wat er op je bord ligt voordat je gaat eten.

Ben dankbaar voor het eten dat op je bord ligt. Op de weg die het voor jou afgelegd heeft om jou te voeden. Dankbaarheid is een van de krachtigste gevoelens tegen stress.

Doe dat waar je blij van wordt
Gun jezelf meer tijd om de dingen te doen waar je blij van wordt. Dat kan een hobby of een sport zijn. Of een leuke vrijetijdsactiviteit zoals een gezelschapsspel of puzzel.
Zie dit als een mooie bezigheid om je batterij weer op te laden.

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? En de oorzaak van je klachten aangepakt hebben, zodat jij weer minder stress en meer energie hebt? Dat kan!

Masterclass Reken af met stress

Masterclass Reken af met stress

Klaar met jouw stressklachten?
Loop je al te lang op je tenen?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Susan Gerl

Susan Gerl

Over de auteur van dit artikel: Susan is werkzaam als orthomoleculair stresstherapeut en het gezicht achter Fit by Nature.
Susan helpt zowel in haar praktijk als online bij het lichamelijke aspect van stress- en burn-outklachten.

Volg Susan

Heb ik een burn-out?

Eet_jezelf_energiek_en_gezond_Fit_by_Nature_poster

Nieuw vanaf 24 januari

Online cursus "Eet jezelf energiek en gezond!"

Laat een reactie achter