Geen puf om gezond te eten of koken?

woman-geba5b84a9_1920

"Pff, aan het eind van mijn werkdag heb ik geen puf en tijd om ook nog eens lang in de keuken te staan en iets gezonds te koken".

Is dit herkenbaar voor jou?
Lees dan zeker verder.

Dit zou de oorzaak kunnen zijn

Graag wil ik je sowieso al zeggen dat gezond koken niet lang hoeft te duren, als je maar weet hoe.

 

Maar belangrijker is de vraag: hoe komt het dat je geen puf meer over hebt aan het eind van je werkdag?
Heb je dat helder voor jezelf?

 

Stel jezelf eens de volgende vragen:
- Neem je te weinig pauzes?
Want hé, dat is zonde van je tijd.
Je werkt liever door, want er moet zo veel gedaan worden.

 

- Doe je te veel (onnodige dingen)?
Jouw dag is één lange to-do lijst.
Als je iets afvinkt komt er weer iets nieuws bij.
Of je bent 2 tot 3 uur per dag kwijt aan social media of TV, waardoor je denkt geen tijd te hebben om te koken.
Of je vindt te veel zaken belangrijk en kunt geen prioriteiten stellen.

 

- Beweeg je te weinig?
Een hele eenvoudige en snelle manier om direct je stress te verlagen is bewegen.
En hoe tegenstrijdig het misschien ook klinkt: het is ook een goede manier om juist weer meer energie te krijgen. Want door te bewegen vergroot je jouw zuurstofopname en doorbloeding. En dat geeft energie.

 

- Eet je te veel suikers en snelle koolhydraten (brood, pasta, crackers, koekjes, enz)?
Drink je koffie, alcohol of frisdrank?

Heb je aanhoudende, onopgeloste stress?
Dit zijn allemaal grote energie-rovers.
Waardoor jij én maar blijft snaaien én aan het eind van de dag uitgeblust op de bank ploft.

 

Dus nu weet je al stap 1 om in actie te komen: je energie verhogen.

 

Want hoe meer energie jij hebt, hoe makkelijker het voor jou wordt om te koken.
Dat gaat dan bijna vanzelf 🙂

Stap 1 om in actie te komen: je energie verhogen.

En verder kun je nog het volgende doen:

Plan je maaltijden vooruit
Kook 1 of 2 keer per week grote porties glutenvrije granen zoals zilvervliesrijst, quinoa, gierst of boekweit en een grote portie linzen of bonen of kip. Bak de kip of gekookte linzen bijvoorbeeld met een uitje, tamari (smaakmaker) en wat knoflook even door.
Zet alles afgekoeld in bakjes in de koelkast.
Afgesloten blijft dit zeker 3 dagen goed.
Neem porties eruit om bijvoorbeeld snel een rijst-groenteschotel te maken met gestoomde groente en een salade.
Of maak een maaltijdsalade die je aanvult met verse groente (tomaten, radijs, wortels, komkommer, kiemen), zaden, pitten, olijfolie en peper en zout en andere specerijen en kruiden.

Eet zo puur en onbewerkt mogelijk
Kies het liefste voeding die maar uit één ingrediënt bestaat en maak daar zelf een gerecht mee.
Let erop dat je voeding geen onnodige toevoegingen bevat.
Elke extra verwerking en belasting door voeding is stress voor je lichaam. Maak zelf alles vers klaar. En vermijd geraffineerde suiker.

Wil je meer weten over gezonde voeding en makkelijk gezond koken?

Kijk dan eens bij de online cursus 'Eet jezelf energiek en gezond'.
Les 1 heet al heel toepasselijk: "Alles is energie" 🙂

Ik hoop dat ik je zo al een eindje op weg geholpen heb en dat je voor jezelf gaat koken als het daar nu niet altijd van komt.
Laat je vragen of opmerkingen achter in de reacties hieronder.

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Als je stress- of burn-outklachten hebt is het verstandig om een tijdje gluten en zuivel uit je voeding te beperken. Zo krijgen jouw lichaam en stress systeem weer de ruimte om te herstellen. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” ontdek je alles hierover. 

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou van stress naar rust met voeding en bloedonderzoek. Meten is weten.
Je kunt terecht in mijn praktijk in Nieuwstadt of online via beeldbellen.

Volg Susan op Instagram

Hoe groot is jouw risico op een burn-out?

Online cursus - Eet jezelf energiek en gezond

Je kunt je nog aanmelden tot en met 30 januari.
Klik op de foto:

Waar wil je meer van weten?

Laat een reactie achter