Wel of geen tussendoortjes eten?

Untitled_Artwork 3

Vanuit het Voedingscentrum worden 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes per dag geadviseerd.
Vanuit de orthomoleculaire visie gezien is het advies echter: 3 eetmomenten per dag zonder tussendoortjes.
Ik zal je vertellen waarom.

Waarom geen tussendoortjes?

Elke keer als je iets eet doe je een beroep op je spijsverteringsstelsel, je spijsverteringssappen en enzymen.
Je bloedsuikerspiegel stijgt na een maaltijd, waardoor het lichaam insuline aan moet maken om de glucose (= de suikers) de cellen in te krijgen.
Eet en drink je teveel koolhydraten en suikers, dan kan na verloop van tijd insulineresistentie ontstaan. Dit houdt in dat je cellen niet meer goed op insuline reageren omdat er te vaak een beroep gedaan is op de afgifte van insuline. Je cellen worden dan als het ware "doof" voor insuline en de suikers blijven in je bloedbaan in plaats van de cel in te gaan. Dit zorgt voor schade aan bloedvaten, energiedips, en vetopslag.

Ook bestaat er zoiets als een "postprandiale ontstekingsreactie": je immuunsysteem komt in actie na het eten, omdat er ook bacteriën, toxines en andere onwenselijke stoffen met een maaltijd mee naar binnen komen.
Als dit niet te vaak is en maar kort duurt, is deze reactie wenselijk.

Eet je echter te vaak op een dag en dan ook nog eens kwalitatief slechtere voeding met weinig voedingswaarde, dan kan deze langer aanhoudende postprandiale ontstekingsreactie een scala aan welvaartsziekten veroorzaken.


Als je dus minder vaak eet krijgen je organen meer rust en raken je hormonen niet uitgeput oftewel resistent.

Minder vaak eten zorgt voor rust in je systeem

Uitzonderingen?

Let wel op dat de aanbeveling van 3 maaltijden per dag niet voor iedereen geldt. Er zijn bepaalde situaties waar individuele aanpassingen nodig zijn. Bijvoorbeeld als je een burn-out hebt. Dan is er een stoornis in je energieproductie en zullen andere adviezen gelden.

Vandaar dat voeding ook zo persoonlijk is!
Daarom is het raadzaam om niet zelf maar iets uit te gaan proberen, maar je hier door een professional bij te laten begeleiden.
Laat me gerust weten als ik je hierbij kan helpen.

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Je kunt je lichamelijke en geestelijke gezondheid enorm verbeteren door het beperken van gluten en zuivel in je voedingspatroon. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” vertel ik je alles hierover. 

Masterclass Reken af met stress

Masterclass Reken af met stress

Klaar met jouw stressklachten?
Loop je al te lang op je tenen?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? En de oorzaak van je klachten aangepakt hebben, zodat jij weer minder stress en meer energie hebt? Dat kan!

Susan Gerl

Susan Gerl

Over de auteur van dit artikel: Susan is werkzaam als orthomoleculair stresstherapeut en het gezicht achter Fit by Nature.
Susan helpt zowel in haar praktijk als online bij het lichamelijke aspect van stress- en burn-outklachten.

Volg Susan

Heb ik een burn-out?

Eet_jezelf_energiek_en_gezond_Fit_by_Nature_poster

Nieuw vanaf 24 januari

Online cursus "Eet jezelf energiek en gezond!"

Laat een reactie achter