Krijg jij genoeg vitamine D binnen?

Untitled_Artwork 3

Veel mensen kampen in de koudere, donkere maanden met sombere gevoelens en worden snel ziek.
Als je nagaat dat we in onze huid zelf onder de invloed van zonlicht vitamine D aanmaken is het niet zo verwonderlijk dat juist in deze tijd dan veel mensen met ongemakken te maken hebben.
Met name als de “r” in de maand zit worden we aan te weinig zonlicht blootgesteld om deze waardevolle vitamine aan te maken.
Ook veel binnen zijn, zonnebrandcrème, een getinte huid en een verouderende huid kunnen bijdragen aan een tekort.

Daarnaast zorgt langdurige stress ook voor een lagere vitamine D status.

Het is in deze situaties goed om bloed te laten prikken, om tekorten te voorkomen.

Symptomen vitamine D tekort

  • spierzwakte
  • vermoeidheid
  • zwakkere botten
  • pijn, trillingen of kramp aan spieren en gewrichten
  • lusteloosheid
  • somber, down voelen

Vitamine D zorgt onder meer voor een goede weerstand, een positief humeur en sterke botten en tanden (het bevordert o.a. de opname van calcium en fosfor).

Wat is het?
Vitamine D is vetoplosbaar en eigenlijk een pro-hormoon omdat het eerst in de lever en nieren omgezet wordt in de actieve vorm.

Vitamine D kent twee vormen:
D2 (plantaardig) en D3 (dierlijk).
D3 is de lichaamseigen vorm van vitamine D die we in de huid aanmaken.

Waar zit het in?
De voeding waar je de meeste vitamine D uit kunt halen is vette vis en dan vooral haring, sardienen, makreel, paling en zalm.
Eet ten minste 1, maar liefst 2 keer per week (vette) vis. Ook garnalen, lever, eieren, volle (biologische) zuivelproducten en biologische grasroomboter bevatten een beetje vitamine D.

Richtlijnen vitamine D suppletie
Volgens de Richtlijnen Gezonde Voeding van de Gezondheidsraad is suppleren van vitamine D alleen nodig voor jonge kinderen (0-4jr), zwangere vrouwen, vrouwen vanaf 50 jaar, mannen vanaf 70 jaar en mensen met een donkere huid, lichaamsbedekkende kleding of mensen die weinig buiten komen.

Volgens de Orthomoleculaire voedingsleer is suppleren in de wintermaanden zeer aan te raden.

Twijfel je over je eigen vitamine D status en behoor je tot de bevolkingsgroepen waar suppletie voor wordt aangeraden? Of herken je bovenstaande klachten die aan een tekort gelinkt zijn? Dan is het goed om eens je vitamine D status te laten controleren (bloedprikken) en te kijken of suppletie zinvol zou kunnen zijn.

Vitamine D en corona
Een groep experts, bestaande uit immunologen, wetenschappers en doktoren, heeft in het kader van de corona pandemie aan iedereen een oproep gedaan om de vitamine D status te laten controleren en vitamine D bij te slikken als deze te laag is (1). Dit sluit aan bij wat orthomoleculair geadviseerd wordt. Volgens deze experts is met een goede vitamine D spiegel in het bloed de kans dat je een corona infectie oploopt kleiner en zal de ziekte minder ernstig verlopen als je toch geïnfecteerd mocht raken.

Verschil in bloedwaardes
Vitamine D kun je laten prikken bij de huisarts of via een orthomoleculair therapeut.
Let er op dat er regulier lagere normaalwaarden gehanteerd worden dan orthomoleculair.
Orthomoleculaire therapie gaat uit van optimaalwaarden voor je lichaam.
Neem contact met me op als je graag meer informatie wilt.

Niet zelf suppleren als je niet weet waar je mee bezig bent
Ga overigens nooit op eigen houtje supplementen gebruiken als je niet weet waar je mee bezig bent.
Minieme biochemische verstoringen in je vitamine- en mineralen huishouding kunnen voor allerlei uiteenlopende klachten zorgen.

De dosering van extra suppletie hangt namelijk ook af van hoe hoog het eventuele vitamine D tekort bij iemand is.
Als je hoog gaat doseren is het ook belangrijk om vitamine K2 en A in de gaten te houden.

Ook al schijnt de zon nu nog niet sterk genoeg voor vitamine D productie in de huid, probeer dan toch minimaal 30 minuten per dag naar buiten te gaan om te wandelen of te fietsen om zo in elk geval daglicht via je netvlies binnen te krijgen. Daglicht, zuurstof en beweging zijn goed voor je bloedcirculatie, humeur en sterke botten.

 

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Als je stress- of burn-outklachten hebt is het verstandig om een tijdje gluten en zuivel uit je voeding te beperken. Zo krijgen jouw lichaam en stress systeem weer de ruimte om te herstellen. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” ontdek je alles hierover. 

Masterclass Reken af met stress

Masterclass "Reken af met je stress"

Zijn jouw dagen één ratrace en loop je al te lang op je tandvlees? Slaap je slecht en pieker je je suf?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Met bloedonderzoek en voeding ga je van stress naar rust.
Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou met het oplossen van je lichamelijke  stress- en burn-outklachten.
Door middel van bloedonderzoek en voeding ga je van stress naar rust.
Je kunt terecht in mijn praktijk in Nieuwstadt of online via beeldbellen.

Volg Susan op Instagram

Hoe groot is jouw risico op een burn-out?

Waar wil je meer van weten?

4 reacties

  1. Ankie Baltussen op 6 mei 2016 om 19:08

    Susan, ik lees heel graag je nieuwsbrief en waardeer de informatie die je geeft. Dank je wel.
    groetjes van Ankie

    • Fit by Nature op 7 mei 2016 om 11:57

      Dat is fijn te horen Ankie. Graag gedaan!
      Groetjes, Susan

  2. Gerdie Konings op 20 oktober 2016 om 19:33

    Dank je wel voor de info.
    Groetjes,
    Gerdie

    • Fit by Nature op 24 oktober 2016 om 06:39

      Graag gedaan! 🙂

Laat een reactie achter