Kweek je eigen kiemgroente

Untitled_Artwork 3

Dagelijks verse (kiem)groente eten geeft je meer energie en pept je immuunsysteem op.

Planten slaan de energie van de zon op in hun cellen. Als wij vervolgens die planten eten nemen wij die energie op. Vandaar dat verse, levende voeding je zoveel energie geeft!

In groente en met name in kiemgroenten zitten volop levende enzymen. Deze enzymen zetten energie om en slaan deze op in onze cellen, maken actieve hormonen en zijn betrokken bij talloze lichaamsprocessen. Ze helpen het immuunsysteem in balans te houden, werken ontstekingsremmend en repareren DNA. Het koken van groente verwoest grotendeels deze enzymen, vitamines, fytonutriënten (plantenstoffen) en mineralen.

In deze video vertel ik je welk soort kiemen speciaal voor vrouwen erg belangrijk zijn:

 

Zelf kweken
Je eigen kiemgroenten maken is echt heel eenvoudig.
Je hebt alleen een kiemglas of kiemapparaatje nodig en goede kwaliteit zaadjes.
Als je dit nog nooit gedaan hebt kun je misschien het beste alfalfazaadjes nemen. Die zijn na 3 dagen goed en gaan heel snel.

De eerste stap is de zaadjes te laten weken. Hoe lang is afhankelijk van welke zaadjes je gebruikt, maar doorgaans duurt het zo’n 6 - 8 uur.
Neem een eetlepel zaadjes en doe deze in een kiemglas. Lauw water erop en zo’n 6 tot 8 uur wegzetten op kamertemperatuur.

Na de weektijd laat je al het overtollige water weglopen en zet je de vochtige zaadjes op een wat donkerdere plek op kamertemperatuur. Ik zet het kiemglas meestal op een bord op het aanrecht waar ze niet in de zon staan.

Spoel  zeker 3 keer per dag met schoon water en zorg ervoor dat het overtollige water kan weglopen.
Dit is een heel belangrijke stap om te voorkomen dat de zaadjes gaan rotten.

Bij het kiemapparaatje wordt het water opgevangen in de onderste bak, een kiemglas zet je in een schuine hoek zodat het water kan weglopen.
Je kunt ook een glazen pot nemen en er een stukje kaasdoek met een elastiekje omheen doen. Wel is het belangrijk dat je de pot in een hoek van 45 graden kunt zetten zodat het overtollige water weg kan lopen.

Afhankelijk van welke zaadjes je laat kiemen duurt het tussen de 3 en 7 dagen totdat je kunt ‘oogsten’.

kiemen

Reageren op deze tip? Dat kan hier

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Als je stress- of burn-outklachten hebt is het verstandig om een tijdje gluten en zuivel uit je voeding te beperken. Zo krijgen jouw lichaam en stress systeem weer de ruimte om te herstellen. In het E-book 'Gluten- en zuivelvrij maakt blij!' ontdek je alles hierover. 

slaap-stress

Online programma 'Van stress naar rust'.

In 6 stappen rust en ontspanning.
Dit programma helpt je van weten naar ook echt doen.

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Binnen 10 weken ga je van een opgejaagd gevoel naar innerlijke rust.
Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.

Ik werk als orthomoleculair therapeut en help jou van een opgejaagd gevoel naar rust, door met bloedonderzoek de oorzaak van jouw stressklachten in kaart te brengen. Zo weet je precies wat prioriteit heeft om innerlijke rust te krijgen.

Ik werk in mijn praktijk Fit by Nature in midden Limburg, maar ook online.

Volg Susan op Instagram

Hoe groot is jouw risico op een burn-out?

Doe de belastbaarheidstest

Binnen 2 minuten heb je de uitslag in je inbox.

Waar wil je meer van weten?

2 reacties

  1. Ankie Baltussen op 4 april 2016 om 17:53

    Hoi Susan, leuke tip! Toevallig heb ik vorige week dit glas in de winkel zien staan. Vroeg me toen af waarvoor het was. Dank je voor de uitleg. Groetjes….

    • FitbyN op 4 april 2016 om 19:24

      Hoi Ankie,

      Graag gedaan! 🙂

      Groetjes, Susan

Laat een reactie achter