Waarom je bij stress móet bewegen

Untitled_Artwork 3

Ga eens bij jezelf na: wanneer was je voor het laatst gestresst?
Waarom was dit?
Wat deed je om de stress op te lossen?

In dit artikel deel ik twee belangrijke redenen waarom het cruciaal is om te bewegen als je stress ervaart.
Maar eerst even een beetje basiskennis:

Wat is stress?
Elke lichaamsvreemde prikkel is voor ons systeem stress.
Denk aan te lang zitten, de verkeerde dingen eten, niet goed ademen, te veel prikkels, chemische stoffen en nog veel meer.

Onze leefomgeving is tegenwoordig verre van natuurlijk.
Alles is gericht op te veel eten, veel gemak en weinig beweging.
Dit wordt ook wel de obesogene omgeving genoemd.

Ons lichaam vindt dit ergens wel prettig, omdat dat weinig energie kost.
Maar voor onze gezondheid en stressbestendigheid is dit slecht.

We zijn gemaakt om te bewegen. Daarom hebben we spieren gekregen.
Anders waren we wel een plant geworden 😉

Waarom bewegen bij stress?
Ten eerste, als je lichaam een stressprikkel krijgt gaat het in de vecht of vlucht stand staan. Bedenk maar: als een leeuw achter je aan zit wil je kunnen wegrennen. Of als je heel erg dapper bent ga je vechten.
Om je op het vechten of vluchten voor te bereiden gaat je hart sneller kloppen, de spierspanning gaat omhoog en de bloedtoevoer gaat naar je spieren.
Bovendien worden opgeslagen suikers vrijgemaakt om jou snelle energie te geven.

Als je bij stress een vecht- of vlucht reactie uitvoert, dan gaat daarna de spierspanning weer omlaag, je hartslag komt tot rust en de vrijgemaakte suikers zijn verbrand door die actie.

Ik denk dat je met deze uitleg de bui al voelt hangen: heb je stress in de vorm van deadlines, de hele dag in TL- licht werken, zittend achter de laptop, zonder fatsoenlijke pauzes of kijk je op de bank zittend het nieuws met het zoveelste vervelende bericht, dan zul je de gewenste stress reactie niet uitvoeren. Je spierspanning en hartslag blijven hoog en de vrijgemaakte suikers worden niet verbrand.
Te veel suikers in het systeem kunnen voor veel uiteenlopende gezondheidsklachten zorgen.
Als door langdurige stress de hele tijd suikers in je systeem vrijgemaakt worden en je deze niet verbrandt, zullen deze als vet opgeslagen worden. En dan met name op je buik en middel: hallo zwembandje!

De tweede reden waarom bewegen essentieel is bij stress, is dat je na een tijdje bewegen endorfines aanmaakt. Endorfine is o.a. een belangrijke stressremmende stof die je lichaam zelf aanmaakt.
Helaas heeft ons endorfinesysteem het tegenwoordig zwaar te verduren door onze leefstijl en omgeving: we zitten te lang, krijgen dagelijks bijzonder veel prikkels te verwerken en eten voeding die ons endorfine systeem ondermijnt.

Dus ik zou zeggen: lekker vaak bewegen!
Niet te zwaar of te lang gaan sporten of trainen, want dat ervaart het lichaam weer als stress. Maar denk aan matig intensieve activiteiten zoals fietsen, wandelen, zwemmen, yoga, tuinieren.
Of ga lekker bosbaden om zo extra van de natuur te profiteren.

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Je kunt je lichamelijke en geestelijke gezondheid enorm verbeteren door het beperken van gluten en zuivel in je voedingspatroon. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” vertel ik je alles hierover. 

Masterclass Reken af met stress

Masterclass "Reken af met je stress"

Zijn jouw dagen één ratrace en loop je al te lang op je tandvlees? Slaap je slecht en pieker je je suf?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou met het oplossen van je lichamelijke  stress- en burn-outklachten.
Door middel van bloedonderzoek en voeding ga je van stress naar rust.
Je kunt terecht in mijn praktijk in Nieuwstadt of online via beeldbellen.

Volg Susan op Instagram

Hoe belastbaar ben jij?

Waar wil je meer van weten?

Laat een reactie achter