Havermout ontbijt

Untitled_Artwork 3

Wil je morgenvroeg je dag met een goed en voedzaam ontbijt beginnen?
Maak dan nu een paar minuutjes vrij en bereid alvast je ontbijt voor morgen voor.
Ook als je denkt: gatver, ik ga geen pap eten (zei mijn man eerst ook en nu zit ie (vrijwillig!) regelmatig ’s ochtends aan de haver 😉 ) probeer dit dan toch gewoon eens een keertje uit.

Je hebt nodig:
havervlokken
vegamelk
vers fruit
hennepzaadjes
kaneel
noten of mijn trailmix

Neem een glazen potje met deksel en vul dit met ¾ havervlokken en wat noten en/of trailmix. Voeg er water en 2 TL van iets zuurs toe. Dit kan citroensap, appelazijn of yoghurt zijn. Vul het potje en zorg dat de haver volledig bedekt is met vocht. Even rammelen zodat alles goed gemengd is en wegzetten (eventueel in de koelkast). Voor gebruik spoel je de haver af met water.

Ik geef geen hoeveelheden aan omdat ik het zelf nooit afmeet en dit iets is waar je heel snel handig in wordt. Als je ’s morgens ziet dat je te weinig vocht hebt gebruikt doe je er wat bij. Is het mengsel te nat dan kook je het iets langer door als je het warm eet.

Doe ’s ochtends de geweekte haverpap in een pannetje. Voeg water of plantaardige melk toe en verwarm. (Je kunt wat stukjes banaan of appel of ander fruit mee opwarmen). Je kunt de haverpap ook koud eten als je dat lekker vindt. Doe er dan wat vers fruit overheen, ik heb bosbessen gebruikt, wat kaneel en een flinke lepel hennepzaadjes voor de goede eiwitten en vetten.

Nu vraag je je misschien af: Waarom moet de haver ’s nachts weken?
Dit heeft te maken met het aanwezige fytinezuur dat in alle granen voorkomt. Dit bindt zich aan bepaalde mineralen in je lichaam waardoor op termijn tekorten kunnen ontstaan. Door de granen (en noten) te weken wordt het fytinezuur grotendeels afgebroken en de verteerbaarheid vergroot. Wel is het goed om aan het weekwater iets zuurs toe te voegen zoals bijvoorbeeld een beetje citroensap, (appel)azijn of wat yoghurt. Dit bevordert de afbraak van het fytinezuur. Het laten weken van granen, noten, zaden en peulvruchten is dus veel beter voor je gezondheid.
Als je elke dag boterhammen voor je ontbijt en lunch eet krijg je dus behoorlijke hoeveelheden fytinezuur binnen (en nog maar de zwijgen van de pakweg 20 andere (ongewenste) ingrediënten die in supermarktbrood voorkomen) en belast je daarmee je lijf en bouw je uiteindelijk tekorten op.

Ik zou zeggen: probeer dit havermout ontbijt eens uit, of maak ‘s morgens een paar eieren met champignons, uien en groente, of een chiazaden pudding met noten en fruit of eet de overgebleven groente van de avondmaaltijd van de dag ervoor met een eiwitbron.
Kun of wil je écht niet zonder brood, kies dan bij voorkeur gekiemd brood of zuurdesembrood.

havermoutpap_blog

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Je kunt je lichamelijke en geestelijke gezondheid enorm verbeteren door het beperken van gluten en zuivel in je voedingspatroon. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” vertel ik je alles hierover. 

Masterclass Reken af met stress

Masterclass "Reken af met je stress"

Zijn jouw dagen één ratrace en loop je al te lang op je tandvlees? Slaap je slecht en pieker je je suf?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou met het oplossen van je lichamelijke  stress- en
burn-outklachten.
Dit kan in mijn praktijk in Nieuwstadt of online.

Volg Susan

Hoe belastbaar ben jij?

Waar wil je meer van weten?