Forel en rucola salade

Untitled_Artwork 3

Deze salade is een ware omega-3 bom!

Er zijn drie soorten omega-3 vetzuren: ALA, EPA en DHA. De laatste twee staan ook bekend als visvetzuren (visolie) en hebben sterk ontstekingsremmende eigenschappen. Voor een goede vetzuurbalans is het belangrijk om regelmatig omega-3 rijke voedingsmiddelen te eten. Tegenwoordig is bij vrijwel iedereen die een standaard Westers voedingspatroon volgt deze balans niet goed: er worden teveel voedingsmiddelen met ontstekingsbevorderende omega-6 vetten gegeten. De optimale balans zou ongeveer 1 (omega3): 4 (omega6) moeten zijn, terwijl bij een gangbaar voedingspatroon een ratio van 1 : 18 niet ongewoon is.

Omega 3 houdt o.a. de celwanden soepel waardoor er betere signaaloverdracht tussen de cellen plaatsvindt. Je hersenen bestaan voor zo’n 25% uit DHA. Heel belangrijk dus als je veel met je hoofd werkt of studeert bijvoorbeeld.

Omega 3 is een essentieel vetzuur, wat betekent dat je lichaam dit niet zelf kan aanmaken, maar dat je dit uit je voeding moet halen. De beste bron hiervoor is vette vis. Denk aan zalm, forel, makreel, haring, enz. Je kunt ook omega 3 uit plantaardige bronnen halen, zoals lijnzaad, walnoten, groene bladgroente, hennepzaadjes, maar dan moet het ALA nog met een aantal stappen omgezet worden naar EPA en DHA. Die omzetting verloopt vaak heel beperkt en gaat niet bij iedereen even goed.

Kijk eens of je vaker (vette) vis kunt toevoegen aan je voedingspatroon en of je de omega-6 producten kunt minderen. Probeer 2 x per week vis te eten, waarvan 1 keer vette vis. Hierbij een makkelijk recept om je op weg te helpen.

Je hebt nodig voor 1 persoon:
70 gram gerookte forel
handje rucola
handje gemengde kiemen
2 – 3 tomaten in olie
1 -2 verse vijgen
peper en zout
1 EL hennepzaadolie
hennepzaadjes

Doe de rucola en kiemen in een kom. Snij de vijg in vieren. Voeg de overige ingrediënten toe en giet er een lepel hennepzaadolie overheen. Smakelijk!

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Ebook Ccover Gluten en Zuivelvrij

E-book

Als je stress- of burn-outklachten hebt is het verstandig om een tijdje gluten en zuivel uit je voeding te beperken. Zo krijgen jouw lichaam en stress systeem weer de ruimte om te herstellen. In het E-book “Gluten- en zuivelvrij maakt blij!” ontdek je alles hierover. 

Masterclass Reken af met stress

Masterclass "Reken af met je stress"

Zijn jouw dagen één ratrace en loop je al te lang op je tandvlees? Slaap je slecht en pieker je je suf?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Met voeding en bloedonderzoek ga je van stress naar rust.
Want meten is weten. Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou van stress naar rust met voeding en bloedonderzoek. Meten is weten.
Je kunt terecht in mijn praktijk in Nieuwstadt of online via beeldbellen.

Volg Susan op Instagram

Hoe groot is jouw risico op een burn-out?

Online cursus - Eet jezelf energiek en gezond

Je kunt je nog aanmelden tot en met 30 januari.
Klik op de foto:

Waar wil je meer van weten?