Lusteloos? Dit kun je doen!

Untitled_Artwork 3

Ken je dit: je wilt wel van alles doen, maar je bent niet vooruit te branden.
Je hebt geen zin in je hobby’s of om te bewegen (ondanks het mooie weer…)

Als je normaal actief en creatief bent en nu nergens meer toe komt, kijk dan eens hoe hoog je bewuste (én onbewuste) stress niveau is. Dit kan komen door deadlines, een baan doen die niet bij je past, onopgeloste situaties in je privéleven, ruzie of stress met je partner of kinderen, te veel zitten, dingen eten die niet bij je passen…. Noem maar op.

Korte en lange stress
Kortdurende stress is goed voor ons. Het houdt ons scherp en alert. Het zorgt in noodsituaties ervoor dat we overleven.
Maar langdurige stress is slopend voor je lichaam en immuunsysteem.
Na verloop van tijd ontstaan allerlei uiteenlopende klachten. Denk aan een verstoorde hormoonhuishouding, altijd maar moe, lagere belastbaarheid, slecht slapen, overprikkeld,  snel huilen, een verstoorde spijsvertering met darmklachten.

Bij langdurige stress staat je lichaam constant AAN en zijn er enorm veel voedingstoffen nodig om met deze stressreactie om te gaan. Je jaagt enerzijds je vitaminen-, mineralen-, en neurotransmitter voorraden er doorheen.
Anderzijds sta je vaak in de adrenaline stand of schiet het cortisol je uit de oren. Waardoor je nooit echt af kunt schakelen en je je altijd opgejaagd voelt.

Oorzaken lusteloosheid
Als je aanhoudende stress hebt kan er een dopamine tekort ontstaan (1). Je kent deze hersenboodschapperstof misschien als beloningsstofje. Het is ook een stof die onder andere voor actie en creativiteit zorgt.

Het stresshormoon adrenaline en dopamine hebben dezelfde bouwstoffen en zogenoemde co-factoren nodig voor de aanmaak. Als jouw lichaam constant adrenaline aan moet maken omdat je te veel zaken om je heen hebt die stress veroorzaken, dan verbruik je de bouwstoffen om dopamine aan te maken en ontstaat er een tekort.

Je kunt je dan wel voorstellen waarom je niet meer vooruit te branden bent. Dus sta je constant onder spanning, dan verbruik je je waardevolle “creativiteits-ik ga lekker leuke dingen doen” stoffen die zo belangrijk zijn voor een stukje ontspanning.

Dit kun je doen
Dopamine wordt gemaakt uit tyrosine. Tyrosine is een aminozuur. Aminozuren zijn bouwstoffen van eiwitten.
Het is dus belangrijk dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt met je voeding om je dopamine niveau goed te houden.
Voeding die tyrosine bevat: vis, eieren, vlees, avocado, noten en zaden, zuivel en peulvruchten.
Eet in tijden van stress 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht. Dus: weeg je 60 kg, dan eet je 60 gram eiwitten per dag.

Neem ook voldoende mineralen en vitamines, omdat deze nodig zijn voor de omzetting van tyrosine in dopamine en adrenaline. De makkelijkste manier is om veel mineralen binnen te krijgen is minimaal 400 gram groente per dag te eten.
Of zelf groente- of bottenbouillon te trekken. Hierin zitten veel mineralen.

Dopamine versterken
- Naar buiten gaan, de natuur in. Wandelen. Bosbaden.
- Knuffelen, huisdier aaien.
- Leuke activiteiten ondernemen.
- Krachtige / explosieve sportoefeningen doen, bijvoorbeeld burpees of kettle bell swings.
- Grenzen stellen
- Zorgen dat jezelf de touwtjes in handen krijgt als je in situaties zit waar je niet in wilt zitten

Laat je testen
Bij langdurige stress is voeding vaak niet meer afdoende en is er meer nodig om de tekorten aan te vullen.
Wil je graag in kaart brengen hoe het met jouw stresshormonen, neurotransmitters, vitaminen en mineralen zit?
Kijk dan of het Stress Weg traject iets voor je is.

Ik wens je een stressvrije dag!

Reageren op deze tip? Leuk! Dat kan hier

Wil jij graag minder stress? Dan heb ik heb een paar dingen die misschien interessant voor je zouden kunnen zijn:

Masterclass Reken af met stress

Masterclass "Reken af met je stress"

Zijn jouw dagen één ratrace en loop je al te lang op je tandvlees? Slaap je slecht en pieker je je suf?
Tijd om daarmee te stoppen en weer te genieten van je leven!

Stress Weg Traject

Stress Weg traject

Wil je graag 1 op 1 door mij begeleid worden? Dat kan!
Ik onderzoek de oorzaak van jouw klachten en samen pakken we deze aan!

20220225_174611_resized

Over de auteur

Hallo, ik ben Susan Gerl.
Ik help jou met het oplossen van je lichamelijke  stress- en burn-outklachten.
Door middel van bloedonderzoek en voeding ga je van stress naar rust.
Je kunt terecht in mijn praktijk in Nieuwstadt of online via beeldbellen.

Volg Susan op Instagram

Hoe belastbaar ben jij?

Waar wil je meer van weten?

Laat een reactie achter